- Stowarzyszenie
- Akredytacja
- Know-How
- Trenerzy
- Partnerzy
- Członkostwo
- Władze Stowarzyszenia
- Historia REFA
Dzisiaj REFA w Polsce to:
- 86 trenerów REFA licencjonowanych przez REFA Bundesverband e.V
- ponad 300 modułów szkoleniowych REFA po polsku
- ponad 15.000 stron oryginalnych materiałów szkoleniowych REFA po polsku (w tym praktyczne przykłady i formularze przygotowane do natychmiastowego zastosowania)
- setki firm w Polsce, które korzystają z naszej wiedzy
- około 80.000 osobogodzin szkoleń rocznie
Trenerzy REFA są absolwentami studium pedagogicznego w zakresie kształcenia osób dorosłych. Należą do wybranej grupy osób posiadających licencję trenera REFA Bundesverband e.V. Szkolenia prowadzimy we własnych – w pełni wyposażonych, klimatyzowanych – salach dydaktycznych lub w zakładach pracy. Za administrację odpowiada profesjonalny zespół pracowników, który ma do dyspozycji niezbędne aplikacje komputerowe, w tym własny system administracji szkoleniami REFA, umożliwiający pełną automatyzację obiegu dokumentów i informacji. Od 2005r. realizujemy złożone projekty szkoleniowo-doradcze, w tym przeszło 20 projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i Programu Longlife Learning
Na podstawie art. 68 ust. 1-3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r., Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz § 3, 4 i 16 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003r. w sprawie akredytacji placówek i ośrodków prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych (Dz.U. Nr 227, poz. 2247, z późn. zm.), po rozpatrzeniu złożonego przez Stowarzyszenie ds. Badania Pracy i Organizacji Przedsiębiorstw REFA Wielkopolska wniosku
placówce, dla działalności oświatowej prowadzonej na podstawie art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oświaty, w formach pozaszkolnych, obejmujących kursy:
- Organizator procesów produkcyjnych
- Industrial Engineering
- Organizator pracy w biurach
W związku z pojawiającymi się pytaniami, Stowarzyszenie REFA Wielkopolska uprzejmie informuje, że jedynymi polskimi podmiotami, które mogą legalnie świadczyć usługi szkoleniowe i doradcze w oparciu o know-how REFA w Polsce są Stowarzyszenie REFA lub Fundacja Polska REFA.
W związku z powyższym żaden podmiot (firma czy osoba fizyczna) nie jest uprawniony do świadczenia wymienionych wyżej usług na własną rękę, niezależnie od posiadanych kwalifikacji, licencji trenera lub wykładowcy czy członkostwa w Stowarzyszeniu.
Wszelkie informacje o naruszeniu powyższej zasady prosimy zgłaszać na adres:biuro@refa.pl
Kadrę licencjonowanych trenerów REFA tworzy grupę specjalistów w zakresie organizacji pracy. To nie tylko osoby, które ukończyły szkolenia REFA, ale również praktycy zajmujący istotne stanowiska w firmach produkcyjnych oraz w administracji.
Trenerzy REFA są absolwentami studium pedagogicznego w zakresie kształcenia osób dorosłych. Należą do wybranej grupy osób posiadających licencję trenera REFA Bundesverband e.V.
Specjalny program szkoleń i doradztwa, pozwala doskonalić umiejętności naszych trenerów.
- REFA Bundesverband e. V. z Niemiec,
- Stowarzyszenie Rozwoju Edukacji Ustawicznej TRANSFER z Polski,
- Hellenic Regional Development Centre z Grecji.
- Fraunhofer IPA Slovakia ze Słowacji
- Racionalizacni Agnentura s.r.o. z Czech,
- Fundacja Polska REFA,
- European Line Group (Bulgaria),
- ATH Bielsko-Biała
- Uniwersytet Techniczny Zielona Góra
- Transferzentrum für Neurowissenschaft und Lernen – ZNL – Niemcy,
- Hellenic Regional Development Centre z Grecji.
- Volkswagen Coaching GmbH
- Volkswagen AG – Wolfsburg
- Privatbrauerei Wittingen Gmb
- Schomäcker Federnwerk GmbH
- The Lorenz Bahlsen Snack-World GmbH & Co. KG Germany – Hankensbüttel
- Volkswagen Nutzfahrzeuge – Hannover
- Teutloff GmbH
- IHK Braunschweig
- Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji
- Volkswagen Poznań Sp. z o.o.
- Keiper Polska Sp. z o.o.
- EuroProfis
- Svaz Prumyslu a Dopravy CR
- Linet Spol.s.r.o.
- Technicka Universita v Kosice
- Rautenbach Slovakia s.r.o.
- Doka Drevo s.r.o.
Korzyści członkostwa
- Dostęp do aktualnej wiedzy z zakresu organizacji pracy: szkolenia, seminaria, konferencje, wizyty studialne, benchmarking.
- Czynny udział w życiu Stowarzyszenia: wpływ na rozwój REFA w Polsce, spotkania integracyjne.
- Możliwość bycia trenerem REFA – podnoszenie kwalifikacji.
- Zniżki członkowskie: tylko dla członków możliwość udziału na preferencyjnych warunkach w szkoleniach organizowanych przez Stowarzyszenie.
Roczna opłata członkowska wynosi 100 zł.
Deklaracja
Stowarzyszenie ds. Badania Pracy i Organizacji Przedsiębiorstw REFA Wielkopolska jest dobrowolnym i samorządnym zrzeszeniemosób fizycznych i prawnych.
REFA Wielkopolska realizuje swoje cele w szczególności poprzez praktyczne zastosowanie metody REFA w tym:
a) Szkolenia, warsztaty, seminaria b) Porady organizacyjne c) Projekty usprawniające organizację pracy
Członkiem zwyczajnym może być osoba pełnoletnia, mająca pełną zdolność do czynności prawnych, pragnąca urzeczywistniać cele Stowarzyszenia.
Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd REFA Wielkopolska na podstawie pisemnej deklaracji złożonej przez kandydata.
Rozwój REFA po Pierwszej Wojnie Światowej
REFA Bundesverband e.V. zawsze traktowało siebie jako partnera oferującego wiedzę z zakresu nowoczesnej i efektywnej organizacji pracy, organizacji zakładów i rozwoju przedsiębiorstw. Po pierwszej wojnie światowej REFA nie tylko się utrzymała, ale i wyrosła na jedną z największych prywatnych instytucji edukacyjnych w Niemczech. Było to możliwie ponieważ przy ciągle zmieniających się wymaganiach gospodarczo-technologicznych, Stowarzyszenie dostrzegało potrzebę merytorycznych i strukturalnych zmian metod i środków kształcenia.
Od początku REFA była aktywnym partnerem instytucji gospodarczych. 30 września 1924 roku w Berlinie członkowie założyciele, menedżerowie przedsiębiorstw takich, jak: AEG, Borgis, Loewe i Siemens, utworzyli pod przewodnictwem Ericha Kothe „Reichsausschuss für Arbeitsermittlung” (Krajowy Komitet do Spraw Badania Pracy), w skrócie zwany REFA. Dwa lata skrupulatnej pracy wystarczyły, aby stworzyć podwaliny przyszłej REFA. Pierwsze kursy przeprowadzone w Berlinie okazały się sukcesem. Były one wzorem dla kursów organizowanych później w całych Niemczech.
Latem 1924 roku opracowany przez Hegnera „Podręcznik wstępnej kalkulacji czasów obróbki”, wywołał burzę w przemyśle. Podręcznik ten podważył wszystkie dotychczasowe publikacje książkowe. Materiały zebrane w podręczniku Hegner wykorzystywał w kursach organizowanych dla przemysłu. Był on pierwszym wykładowcą REFA.
Inspiracja z USA
Podstawą działania REFA są badania nad czasem pracy. Przykładem stała się Ameryka: Frederick Winslow Taylor w swojej fenomenalnej książce „Shop Management” po raz pierwszy zarysował znaczenie studium czasu dla nowoczesnego kierowania przedsiębiorstwem. Obok Taylora pojawił się również Gillberth, twórca studium ruchu. Obaj opublikowali swoje przemyślenia, wzajemnie je uznali, jednak do trwałej współpracy między nimi nie doszło.
Rozszerzenie działalności
Wolą twórców REFA było zebranie wszystkich opracowań z dziedziny ustalania czasu pracy, zweryfikowania i udostępnienia ich opinii publicznej w jednolitej formie, pozwalającej na samodzielne studiowanie oraz będącej podstawą dla prowadzonych kursów. Już na początku lat 30-tych REFA zajęła się zagadnieniami studium pracy i wartościowaniem pracy. Zainteresowani i spragnieni wiedzy młodzi inżynierowie szerokim strumieniem parli do nowego obszaru nauki. Po latach stagnacji, odżywający przemysł domagał się naukowego wsparcia w dziele odbudowy gospodarki.
Celem REFA było określenie rentownych rozwiązań w zakresie możliwości produkcyjnych oraz potrzeb pracujących ludzi. Wkrótce opracowano czas przepływu pracy. Studium czasu zakłada z góry, że ustalenie czasu pracy wymusi konieczność szczegółowego ujęcia i usprawniania przepływu. To było pierwsze rewolucyjne osiągnięcie w historii REFA. Drugim dokonaniem było opracowanie studium pracy opartego na mierzeniu, szacowaniu oraz kształtowaniu systemów pracy.
REFA zawsze przykładała dużo starań, aby teoretyczne i naukowe rozwiązania przenieść na praktykę. W rezultacie w zakładach każdej wielkości, a przede wszystkim w średnich i małych przedsiębiorstwach można zastosować rozwiązania REFA.
Misja
REFA wprowadza usprawnienia, nie tylko w obszarze produkcji, ale w usługach i zarządzaniu. Szkolenia REFA spełniają fundamentalną rolę w niepowtarzalnej metodzie kształcenia dorosłych, ponieważ trenerzy REFA łączą wiedzę teoretyczną z doświadczeniem zawodowym w produkcji i administracji. Wiedza, kompetencje, umiejętności i rozumienie są koniecznym warunkiem praktycznej racjonalizacji pracy, podstawowymi elementami systemu kształcenia według REFA.